Strategier för att handtera värmestress på gräs | Syngenta Turf & Landscape

Du är här

Strategier för att handtera värmestress på gräs

Väder
21.06.2021

Det känns kanhända tidigt att prata om att hantera värmestress just nu, men här är vi efter en ganska kall vår, och vi ser rett många dagar i rad med höga temperaturer.

Detta är ovanligt och Glenn Kirby har samlat in dataexempel från Yorkshire och sydkusten av Storbritannien för att bedöma de agronomiska oddsen för att se långvariga perioder med värme i juni.

Data från 2008 till 2020 i ovanstående diagram visar hur många dagar i följd med temperaturar mer än 22 C. Sydkusten visar genomgående mer långvariga perioder med höga temperaturer i juni, och man ser en oroande trend för att detta ska öka.

När vi tittar på denna typ av data kan vi börja överväga chanserna för potentiell stress på gräset under dessa perioder. Och med hjälp av denna information kan man därefter börja se varför dessa strategier blir mycket viktiga i vissa områden.

Glenn har sammanställt alla bloggar han har skrivit om värme- och temperaturstress, här är hans strategi för att handtera värma dagar:

  • Kom in i perioden med ostressad gräs - Stressad gräs kommer alltid att kämpa mer under dessa perioder
  • Se till att fukt ligger inom sitt optimala intervall (inte för våt eller för torr)
  • Om du kan hoppa över klippning för att minska stress, gör det
  • Undvik stressiga operationer som verti-cutting, topdressing och dragging
  • Var medveten om Anthracnose (ha en plan - det är en kritisk period)
  • Se till att du är i rätt näringszon (Dessa heta fuktiga perioder kan snabbt hamna i åskväder och en flush av N)
  • Underlätta för handvattning - lite och regelbundet är nyckeln - målet är inte alltför våta gräsmattor, utan bara att kyla ner dem och hålla dem i rätt fuktområde
  • Försök att utföra arbete på ytor innan ljusnivåerna når stressiga nivåer (mitt på morgonen)
  • Använd Ryder för att hantera ljusstress på din gräsmatta
  • Använd aminosyror (Hicure) för att hjälpa växten i perioder där den inte kan producera tillräckligt med egna aminosyror för att klara av påfrestningarna

Även om ditt kortsiktiga mål måste vara att komma igenom dessa perioder är det lika viktigt att ha ett öga på vad som kommer härnäst.